6 steg som skapar engagemang hos medarbetare

Varför kompetensutveckling?

Vad menas med sjÀlvledarskap och personligt ansvarstagande i din organisation? Det ses ofta som en sjÀlvklarhet att medarbetare ska vilja ta eget ansvar och vÄga fatta beslut. Och lika sjÀlvklart att medarbetarna ska leva efter och sympatisera med företagets vÀrderingar och sina kollegor.

För mÄnga organisationer ser det inte ut sÄ idag. LÄngt ifrÄn alla organisationer lyckas skapa en miljö dÀr medarbetare bÄde vill och kan bidra med sin fulla potential, kompetens och energi i sina arbetsuppgifter och till sina kollegor. Vi Àr ocksÄ mÄnga organisationer som har vÀrderingar som varken Àr kÀnda eller efterlevs i vÄrt dagliga arbete. Varför Àr det sÄ och vad kan vi göra för att skapa ett högre medarbetarskap och engagemang?

Karolina Wahlström

Head of Business Unit & Organisational consultant

Vi delar upp det i steg!

1. Tydlighet

I Alumnis medarbetarundersökning som gjorts i vÄrt nya arbetsklimat detta Är framgÄr det att tydlighet hamnar som nr 2 pÄ listan av vad medarbetare har mest behov av. Du som ledare kan inte förvÀnta dig engagerade och ansvarstagande medarbetare om det inte finns en tydlig vision och riktning för vad som ska uppnÄs!

Om du vill att mÀnniskor ska ta ansvar ska du tydligt definiera företagets riktning liksom de mÄl som du vill att dina medarbetare ska uppnÄ och Àven lÄta dem ha kontroll över hur de ska nÄ dem.

2. Tillit

Tillit Àr en av hörnstenarna i moderna framgÄngsrika organisationer. Ett öppet och transparent förhÄllningssÀtt dÀr chefer och ledning vÄgar slÀppa pÄ kontrollen samtidigt som medarbetare tar ett helt och fullt ansvar skapar tillitsfulla relationer. Tilliten startar med en öppen dialog Ät bÄda hÄll, vilket i sin tur stÀrker motivation och arbetsglÀdje.

3. Kompetens

Att ha roligt skapar engagemang! Att kĂ€nna att man har kompetens för de arbetsuppgifter som ska genomföras skapar glĂ€dje och motivation. Ge dina medarbetare rĂ€tt förutsĂ€ttningar, coaching och den utbildning de behöver. Kort och gott – se till att de vet hur de ska utföra det jobb du förvĂ€ntar dig av dem.

4. Kommunikation

Kommunikation tar 1a platsen i Alumnis undersökningen om vad som Àr viktigast för medarbetare under 2020. Vi Àr mÄnga som tycker att vi har haft ett effektivt sÀtt att informera och kommunicera till vÄra medarbetare men ÀndÄ nÄr det inte alltid fram. En tumregel Àr att kÀnna av HUR vi bör kommunicera och svaret beror pÄ innehÄllet. Vi behöver tÀnka pÄ tonalitet, timing och plattform och ha i Ätanke att det vi i ledningen tycker Àr tydligt (för vi har gÄtt igenom och pratat om det mÄnga gÄnger) kan för medarbetarna komma som en chock.

5. Agerande vid förÀndring

Ledare som hanterar förĂ€ndringar pĂ„ ett effektivt sĂ€tt skapar trygga och ansvarstagande medarbetare, snarare Ă€n att gruppen sĂ€tter sig med armarna i kors och blir motstĂ„ndare mot förĂ€ndringar. För en effektiv förĂ€ndringsledning krĂ€vs att du Ă€r öppen för feedback – medarbetarna kan mycket om organisationen och har ofta bra tankar som kan underlĂ€tta förĂ€ndring. Du vĂ„gar utmanas och samtidigt inkluderas dina medarbetare i varje steg. Du tar medarbetarnas oro pĂ„ allvar samtidigt som du tydligt visar vart ni Ă€r pĂ„ vĂ€g och mĂ„let med förĂ€ndringen.

6. Samarbete & Samhörighet

Samarbetar ni eller konkurrerar ni med varandra? Team som samarbetar och Àr kooperativa Àr lÄngt mer framgÄngsrika Àn de som tÀvlar. Samarbetet ökar ansvarstagandet! Tips Àr att sÀtta upp mÄl med samarbetet i teamet och följ upp pÄ samma sÀtt som era vanliga mÄl! Att kÀnna samhörighet Àr en av vÄra viktigaste gemensamma nycklar för att kÀnna engagemang. Se till att ni har forum dÀr inkludering, tillit och gemenskap kan frodas!